Używana Fiat Panda II 1.2 FIRE – Wycieki oleju, gdzie i jak szukać ich źródła?

Fiat PandaUżywane auto z wyciekiem oleju?
Silnik 1.2 w gamie Fiata stanowi jedną z najpopularniejszych i stosunkowo najmniej awaryjnych jednostek napędowych. Wynika to przede wszystkim z jego bogatej historii, a co za tym idzie znacznej modernizacji na przestrzeni wielu lat jego produkcji. Niestety, jedną z jego przypadłości są pojawiające się z czasem wycieki oleju. Jak znaleźć wyciek i skąd cieknie olej? Między innymi na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Trochę historii, czyli początki silnika FIRE.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że silniki 1.1 oraz 1.2 występujące w Fiacie Panda, stanowią jednostki napędowe z rodziny FIRE (ang. Fully Integrated Robotised Engine), której początki sięgają lat 80-tych. Nazwa FIRE odnosi się do sposobu montażu tych jednostek na całkowicie nowych zrobotyzowanych liniach produkcyjnych, a same silniki to gama czterocylindrowych, rzędowych jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. To że Fiat stworzył silniki Fire ponad 30 lat temu nie oznacza oczywiście tego, że w Fiacie Panda znajdziemy dokładnie te same jednostki, które powstały w latach 80-tych. Silnik 1.2 o pojemności skokowej 1242 cm3 stanowiący rozwinięcie koncepcji pierwszych jednostek FIRE wprowadzono do produkcji w 1993 roku i od razu zastosowano w nim wtrysk paliwa, najpierw jednopunktowy SPI, a następnie wielopunktowy MPI.

panda uzywana

Panda często służy za samochód firmowy – fot. Motochemia.pl

1.2 8V/16V FIRE – Najlepszy silnik do Fiata Pandy

W drugiej generacji Fiata Pandy odnajdziemy zatem jednostki 1.2 z wtryskiem wielopunktowym wyposażone w 8 lub 16 zaworową głowicę. Charakteryzują się one niezwykle prostą konstrukcją, połączoną z wyjątkową wytrzymałością. Osiągi silnika 1.2 są absolutnie wystarczające do sprawnego poruszania się niewielkich rozmiarów Fiatem po mieście. Pozwalają rozpędzić Pandę od 0 do 100km/h w około 14 sek. zapewniając przy tym średnie spalanie w trybie mieszanym na poziomie 8l/100km. Diesel 1.3 multijet cechuje się lepszymi osiągami i niższym spalaniem, jednak jego niezawodność i koszty obsługi zdecydowanie odbiegają od jednostki benzynowej.

Wybór benzynowego silnika 1.2 gwarantuje nam zatem stosunkowo niskie koszty obsługi, pewność, że ewentualnej naprawy podejmie się każdy mechanik oraz trwałość na poziomie 300-400tys km bez większej ingerencji mechanika.

1.2 silnik fiat 500

Silnik 1.2. Fire montowany jest również w nowym Fiacie 500

– fot. Pixabay.com

Ideały nie istnieją – wycieki oleju z silnika 1.2 8V/16V FIRE

Niestety nawet tak dopracowana konstrukcja jaką wydawałby się silnik Fire, nie jest wolna od wad. Jej bolączką są między innymi wycieki oleju pojawiające się w różnych częściach jednostki. Do najczęściej występujących wycieków w tym silniku możemy zaliczyć:

  • Wyciek spod pokrywy zaworów.
  • Wyciek spod miski oleju.
  • Wyciek z uszczelniacza wałka rozrządu.
  • Wyciek spod uszczelki głowicy (UPG).

Ostatnia z wymienionych opcji jest przykładem ekstremalnym, jednak i takie wycieki (jak w każdym innym silniku) również mają tu miejsce.

Jak zlokalizować źródło wycieku oleju?

Najczęściej gdy dowiadujemy się o wycieku, silnik niestety jest już całkowicie zabrudzony olejem. Aby móc zlokalizować jego źródło, konieczne będzie zatem jego umycie. Do tego celu możemy użyć specjalistycznych środków do mycia  lub zmywaczy w sprayu. Ważne jest, aby nie używać wymienionych środków bezpośrednio na rozgrzaną powierzchnie jednostki napędowej, a podczas samej aplikacji postępować zgodnie z instrukcją

Warto wspomnieć, że zakup zmywaczy w sprayu lub preparatów do mycia silnika w sklepie Motochemia to gwarancja konkurencyjnej ceny oraz doskonale prezentującego się pojazdu.

Co zrobić po zlokalizowaniu wycieku oleju?

Po zlokalizowaniu wycieku przystępujemy do oceny sytuacji, kolejno:

  1. Oceniamy co może być przyczyną usterki.
  2. Jeśli nie mamy wystarczającej wiedzy, konsultujemy nasze spostrzeżenia z mechanikiem.
  3. Kompletujemy listę części niezbędnych do naprawy usterki.
  4. Przystępujemy do zakupu części.

W przypadku wymienionych wcześniej awarii, najczęstszą przyczyną wystąpienia usterki jest nieszczelność zużytej uszczelki lub uszczelnienia (misa olejowa w silniku 1.2 montowana jest tylko na silikonie).

Naprawa wycieku oleju – oddajemy auto do mechanika

Przed oddaniem samochodu do naprawy, warto zakupić potrzebne do usunięcia usterki części we własnym zakresie. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, naprawy Fiatowskiej jednostki 1.2. nie są szczególnie wygórowane, a w przypadku wymienionych usterek także skomplikowane (prócz naprawy UPG), jednak w przypadku napraw samochodu, każda oszczędność jest ceniona. Kupowanie części dla mechanika jest rozwiązaniem coraz częściej stosowanym przez użytkowników pojazdów, gdyż zapewnia ono wymierne korzyści w postaci:

  • Oszczędności – te same części tej samej marki, które kupi mechanik możemy często kupić w niższej cenie.
  • Świadomości – przy samodzielnym zakupie części mamy pewność co do jakości podzespołów zamontowanych podczas naprawy w naszym samochodzie.
mechanik mietek warszawa

Warto zakupić swoje własne części, aby mieć pewność co do ich jakości.

Potrzebne części, a w tym przypadku uszczelki, należy kupować tylko i wyłącznie z pewnych źródeł, w sklepie w którym na każdą zakupioną część otrzymamy paragon. Jednym z takich sklepów jest internetowy sklep motochemia.pl z częściami samochodowymi, w którym po konkurencyjnych cenach zakupimy np. uszczelki głowicy cylindrów, uszczelki miski olejowej, uszczelki pokrywy zaworów.

Fiat Panda – nie tylko silnik. Co jeszcze się psuje?

 Fiat Panda drugiej generacji należy do wyjątkowo udanych konstrukcji i raczej nieczęsto zobaczymy go na pokładzie lawety. Niestety tak jak u większości Fiatów z czasem zaczyna się pojawiać coraz więcej drobnych awarii, które nie unieruchamiają samochodu, jednak wspólnie składają się na jego opinie auta usterkowego. Drobnym uszkodzeniom ulega głównie osprzęt silnika, jednak po latach użytkowania układ hamulcowy może wymagać specjalnej troski z powodu jego rozszczelnienia. Regeneracji może wymagać również przekładnia kierownicza, która zazwyczaj ulega uszkodzeniu już po 100tys km. Podatne na awarie jest również tanie w eksploatacji zawieszenie niewielkiego Fiata, które nie wytrzymuje Polskich warunków drogowych. Pomimo niewymiennego sworznia wahacza, ceny poszczególnych jego elementów nie są zbyt wygórowane, co przekłada się na niski koszt eksploatacji.

Fiat Panda z silnikiem 1.2 FIRE to niewielkie, poczciwe i niewymagające dużej troski autko, które posiada swoje wady, jednak są one w znacznym stopniu przyćmiewane przez jego zalety. Kluczem do jego taniej eksploatacji i niedrogich napraw jest dostęp do markowych elementów zamiennych w konkurencyjnych cenach. Warto wiedzieć, że szeroki wybór części eksploatacyjnych do Fiata Pandy oferuje sklep motochemia.pl, którego propozycja obejmuje także podzespoły do innych modeli aut.

Słuchmed badanie słuchu za darmo