Senior w Internecie – Gość czy stały użytkownik?

senior w internecieCzy seniorzy korzystają z Internetu? Tak!

Senior w Internecie.

Polskie Badanie Internetu (PBI) wskazuje, że we wrześniu 2019 roku z sieci korzystało 28,2 mln Polaków, w równej mierze mężczyzn i kobiet. Łącznie wykonali oni 48 mld odsłon. 70 proc. Polaków, jak twierdzi CBOS, przynajmniej raz w tygodniu odwiedza internet. Coraz więcej internautów w Polsce to seniorzy.

Struktura wiekowa internautów w Polsce

Najczęściej z sieci łączą się najmłodsi respondenci, co potwierdza CBOS. W Polsce blisko 70 proc. dorosłych jest regularnymi użytkownikami internetu. Najmłodsi internauci w wieku od 18 do 24 lat korzystają z sieci na co dzień. Pod tym względem nie ustępują im także młodzi dorośli, czyli osoby w wieku od 25 do 34 lat. W sieci ogromną większość stanowią osoby w wieku od 35 do 44 lat. Internetowe treści interesują około 75 proc. osób mających od 45 do 54 lat. Natomiast w grupie wiekowej od 55 do 64 lat z dobrodziejstw sieci korzysta co druga osoba. Offline z kolei pozostaje najwięcej osób w grupie wiekowe 65 plus, czyli wśród seniorów, ale powoli zaczyna się to zmieniać.

Jakiś czas temu osoby w wieku powyżej 55 lat w ogóle nie miały dostępu do internetu. Co więcej, uważały one, że nie jest on im do niczego potrzebny. Dziś, coraz więcej osób w tym wieku i starszych uczy się korzystać z zasobów sieci, czerpiąc z tego tytułu wiele korzyści i przyjemności.

Senior – internauta

W wirtualnym świecie jeszcze kilka lat temu seniorzy stanowili niewielki odsetek. W maju 2016 roku, według danych Gemius/PBI, odsetek starszych osób używających sieci wyniósł 15,3 proc., czyli 3,9 mln osób spośród 25,2 mln ogółu przebadanych użytkowników internetu w wieku od 7 do 75 lat.

Dla porównania, na koniec 2018 roku udział internautów mających powyżej 55 lat w ogólnej liczbie użytkowników sieci wyniósł 18,5 proc., czyli wzrósł o 3,2 punktu procentowego. Liczbowo to 5,2 mln internautów spośród 28 mln użytkowników w przedziale wiekowym od 7 do 75 lat. Seniorzy coraz częściej chcą korzystać z internetu i mają ku temu powody. Nie bez znaczenia jest też upływ czasu – współcześni 55-latkowie jeszcze dekadę temu znajdowali się w licznej grupie internautów w wieku 35–45 lat. Około 67 proc. starszych internautów, według raportu ośrodka TNS OBOP, posiada komputer stacjonarny, a 46 proc. laptop.

Jak seniorzy korzystają z sieci?

Ludzie starsi nie tylko korzystają z internetu w celach informacyjnych, ale i rozrywkowych. Częściej też okazuje się, że są aktywni w kanałach, które jeszcze kilka lat temu wydawały się dla nich kompletnie niedostępne. CBOS szacuje, że już 39 proc. użytkowników w wieku pomiędzy 55 a 64 lata korzysta z sieci i posiada jednocześnie konto w serwisach społecznościowych.

Coraz częściej seniorzy sięgają też po użyteczne narzędzia internetowe, takie jak chociażby porównywarki cenowe. W 2019 roku korzystało z nich o 200 proc. więcej odbiorców w wieku powyżej 55 lat niż w roku ubiegłym.

Seniorzy są też e-konsumentami, którzy chętnie dokonują zakupów online. Według raportu „E-commerce w Polsce 2018” przygotowanego przez Gemius, już 27 proc. użytkowników zaliczanych do grupy wiekowej od 55 do 64 lat dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Jeśli chodzi o e-konsumentów w wieku ponad 65 lat, to odsetek ten wynosi 29 proc. Co najczęściej kupują osoby starsze w internecie? Z badań wynika, że są to:

  •   odzież i dodatki,
  •   kosmetyki i perfumy,
  •   książki, płyty i filmy.

TNS OBOP podaje z kolei, że najczęściej kupowanym przez seniorów produktem jest sprzęt elektroniczny (61 proc.). Drugą pozycję zajmuje sprzęt AGD (56 proc.), zaś na trzecim miejscu są książki, filmy i płyty (49 proc.). Osoby starsze, zdaniem ekspertów, pozostają na razie bardziej konserwatywne w swoich decyzjach zakupowych niż młodzi. Kupują towary, które łatwo porównać ze sobą pod kątem parametrów oraz takie, które w sieci są po prostu tańsze niż w sklepach stacjonarnych. Około 72 proc. osób starszych kupujących przez internet jest przekonanych, że w ten sposób znajduje i wybiera najlepszą dla siebie ofertę.

Czego oczekują starsi internauci?

Zwiększenie przejrzystości stron internetowych i wzrost intuicyjności nawigacji spowodowały, że seniorzy chętniej zaglądają do internetu i chcą uczestniczyć w poszczególnych sferach życia online. Planują zakupy, ale zanim przeprowadzą transakcję, porównują ceny produktów i ich cechy w odpowiednich serwisach. Raport Gemius pokazuje, że internauci w wieku powyżej 55 lat cenią sobie autentyczność witryn, a więc dokładne i zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy opisy towarów, łatwy interfejs czy wyszczególniony kontakt. Projektanci stron internetowych biorą to pod uwagę, wdrażając rozwiązania z zakresu User Experience.

Po co seniorom internet?

Internet dla seniorów staje się miejscem dokonywania zakupów, pozyskiwania informacji czy aktywnego uczestnictwa w mediach społecznościowych. Sonda przeprowadzona w ramach serwisu dla seniorów pokazała, że ponad 35 proc. czytelników portalu spędza w sieci od 2 do 4 godzin dziennie. Taki przedział godzinowy podało 36 proc. respondentów, a 26 proc. z nich deklarowało, że na surfowanie poświęca około godziny dziennie. Najbardziej aktywne pod tym względem są osoby starsze mieszkające w województwie mazowieckim – 35 proc. ogółu. W Warszawie mogą one uzyskać podłączenie do internetu światłowodowego za sprawą oferty operatora UPC. Szybki internet z pewnością ułatwia osobom starszym korzystanie z jego zasobów.

Dla osób dojrzałych, w tym seniorów, globalna sieć to miejsce, w którym można poznać kogoś w tym samym wieku i o podobnych zainteresowaniach. Ponad 60 proc. seniorów internautów uważa, że portale randkowe bardzo przydają się im do nawiązywania nowych znajomości.