Franciszek Kornicki – ostatni żyjący dowódca dywizjonu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii

Franciszek KornickiFranciszek Kornicki

Franciszek Kornicki urodził się w 1916 roku. Jest ostatnim żyjącym dowódcą dywizjonu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii.

Dzieciństwo

Franciszek Kornicki urodził się 18 grudnia 1916 roku w położonej w województwie lubelskim wsi Wereszyn. Kształcił się najpierw w miejscowej szkole powszechnej, a później w gimnazjum w Hrubieszowie. Po ukończeniu gimnazjum został przyjęty w poczet słuchaczy Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Wśród 173 absolwentów XII promocji uzyskał 3.lokatę. W sierpniu 1939 roku został skierowany do służby w 162. Eskadrze Myśliwskiej, która wchodziła w skład III. Dywizjonu Myśliwskiego 6. Pułku Lotniczego.

W okresie II wojny światowej

W chwili wybuchu wojny eskadra, w której rozpoczął służbę Franciszek Kornicki wyposażona była w myśliwce PZL P.7a. Wchodziła w skład lotnictwa Armii „Łódź”. Podchorąży F. Kornicki wykonał 2 loty bojowe, następnie został skierowany do wykonywania zadań łącznikowych. Stacjonująca na lotnisku polowym na Widzewie eskadra została przebazowana do Litiatyna koło Brzeżan w dniu 13 września. Po ataku Rosji na Polskę 17 września cały personel lotniska został ewakuowany do Rumunii. Kornickiemu z grupą pilotów udało się przedostać do polskiej ambasady w Bukareszcie. Z fałszywymi dokumentami dotarł do portu w Bałcziku, skąd na pokładzie „SS Patris” dopłynął do Marsylii. Udało mu się przedostać do bazy Lyon Bron, gdzie szkolił się na francuskich myśliwcach. Po kapitulacji Francji przedostał się do Wielkiej Brytanii.

Okres pobytu w Wielkiej Brytanii

We wrześniu 1940 roku został jednym z pilotów 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego. 11 października tego samego roku został przeniesiony do Dywizjonu 303, a kilka miesięcy później do nowo uformowanego Dywizjonu 315. Pierwszy bojowy lot nad Francją odbył 23 lipca 1941 roku. W 1943 roku został dowódcą Dywizjonu 308. Trzy miesiące później został mianowany dowódcą Dywizjonu 317. Funkcję tę pełnił do końca roku, później został oficerem łącznikowym najpierw w 11.Grupie Myśliwskiej, a następnie w 9.Grupie Myśliwskiej RAF. Za zasługi wojenne został trzykrotnie odznaczony Krzyżem Walecznych oraz Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari.

Po wojnie

Franciszek Kornicki po zakończeniu II wojny światowej zdecydował się pozostać na emigracji w Wielkiej Brytanii. Do pilotowania samolotów powrócił w 1951 roku. Do przejścia na wojskową emeryturę w 1972 roku służył w RAF. Na emeryturę przeszedł w stopniu majora RAF. W 2011 roku za swoje zasługi otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski. Z okazji 100 rocznicy powołania do życia Królewskich Sił Lotniczych w Wielkiej Brytanii został ogłoszony internetowy plebiscyt, który miał wyłonić najbardziej popularnego pilota RAF. Zdecydowaną większością głosów plebiscyt wygrał Franciszek Kornicki. To jego sylwetka stania w muzeum RAF obok samolotu Spitfire VB BL614.

Franciszek Kornicki ma obecnie 100 lat. Jest jedynym żyjącym polskim pilotem, który walczył w czasie Bitwy o Anglię. Jest nie tylko polskim, ale także brytyjskim bohaterem.

 

 

Autor artykułu

 Artykuł został przygotowany przez surgepolonia.pl, pierwszą na świecie markę odzieży patriotycznej łączącą tematykę patriotyczną z najnowszymi trendami designu.