Darmowe badania kolonoskopowe

Kolonoskopia za darmo? Możliwa dzięki COPERNICUS PL.

Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię. Ruszyła kolejna kampania społeczna promująca profilaktykę nowotworową organizowana przez spółkę COPERNICUS PL. Tym razem akcja umożliwia mieszkańcom województwa pomorskiego darmowe badania kolonoskopowe.

Badania kolonoskopowe – Kto może skorzystać?

Trzyletni projekt skierowany jest zarówno do kobiet jak i mężczyzn aktywnych zawodowo w wieku 50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego. Z badań mogą skorzystać również osoby młodsze, tj. w wieku 40-49 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, lub osoby w wieku 20-49 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha.

Na badania można zapisać się poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.

– To nasza kolejna kampania społeczna, po projekcie dotyczącym raka szyjki macicy, promująca profilaktykę nowotworową. – powiedział Dariusz Kostrzewa, Prezes Zarządu Copernicus PL. – Naszym głównym celem jest nie tylko zwiększanie świadomości na temat profilaktyki i wysokiej skuteczności badań ale przede wszystkim przełamanie wstydu i edukacja. Chcemy dotrzeć z tą wiedzą do jak największej grupy mieszkańców pomorza. – podkreślił Dariusz Kostrzewa.

Rak jelita grubego i odbytu

Rak jelita grubego i odbytu jest trzecim najczęściej występującym na świecie nowotworem, z czego prawie 60% zachorowań występuje w krajach rozwiniętych. W Polsce w 2015 roku na nowotwory raka jelita grubego zachorowało 18 457 osób. W naszym kraju problem ten dotyczy 13% mężczyzn i 10% kobiet (źródło: Krajowy Rejestr Nowotworów).

Objawy raka jelita grubego i odbytu

Ponieważ rak jelita grubego przez długi okres może przebiegać bezobjawowo, to właśnie edukacja odgrywa kluczową rolę. Co istotne badania przesiewowe mogą pomóc zdiagnozować chorobę we wczesnym, wyleczalnym stadium, a poprzez usuwanie polipów zupełnie jej zapobiec. Działania informacyjno-edukacyjne w ramach kampanii prowadzone będą w całym województwie pomorskim. Oprócz miast, wiele aktywności zostanie skierowanych na regiony o najniższej zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe (tzw. „białe plamy”), do których należą powiaty: sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński. Ważnym elementem kampanii jest również wsparcie merytoryczne kadry medycznej pracującej w ośrodkach oddalonych od aglomeracji trójmiejskiej w zakresie profilaktyki raka jelita grubego.

Realizator projektu bezpłatnej kolonoskopii

Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. – jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe w lokalizacjach: Szpital św. Wojciecha i Szpital im. M. Kopernika, gdzie będą wykonywane badania, oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się problematyką chorób nowotworowych. Dzięki temu Copernicus zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.

Partnerzy projektu darmowej kolonoskopii

Partnerami projektu są Pomorski Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia – stowarzyszenie skupiające placówki medyczne z terenu województwa pomorskiego, Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie oraz Przychodnia BaltiMed sp. z o. o. sp. k. W zakresie realizacji badań kolonoskopowych ośrodkami współpracującymi są: Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie oraz Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim. Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży marketingowej. Przy tworzeniu kreacji, agencja ponownie zaprosiła do współpracy trójmiejską rysowniczkę, Agnieszkę Szczepaniak, pracującą pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą kolonoskopii.

Agnieszka Szczepaniak PaplaLAla

W ramach promocji projektu w województwie pomorskim zaplanowane zostały takie działania, jak: kampania radiowa, outdoor, reklama prasowa, strona internetowa i platforma edukacyjna, media relations, współpraca z blogerami i influencerami, kampania w social mediach oraz seria eventów, w tym odsłonięcie murali z rysunkami satyrycznymi PaplaLAla, zaskakujące działania w przestrzeni publicznej czy współpraca z Fundacją OnkoRejs – Wybieram Życie podczas organizacji „Marszu białymi plamami”. W kolejnych latach pojawią się między innymi pokazy mappingu 3D, które w widowiskowy sposób będą przekazywały treści edukacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego. Agnieszka Szczepaniak (PaplaLAla) – jedna z najbardziej znanych kobiet-rysowniczek w Polsce. Artystka od wielu lat związana jest z Trójmiastem. Swoje komiksy prezentowała m.in. w Moskwie, Kownie, Rydze, Linzu, Sztokholmie, Warszawie, Bydgoszczy, Łodzi i w Trójmieście. Ilustracje publikowała m.in. w Gazecie Wyborczej, Dzienniku Bałtyckim, Wysokich Obcasach, Dzienniku Metro. Stworzyła komiksowe serie dla portalu polki.pl i e-teatr.pl oraz dla Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Jej rysunki znalazły się̨ w antologiach: Polski komiks kobiecy i PolishFemaleComics: Doubleportrait.

Słuchmed opinia