Czy Twoja strona jest dostępna dla wszystkich? Spełnienie wytycznych WCAG 2.1

Wytyczne WCAG w znaczącym stopniu zwiększają użyteczność treści internetowych nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale też starszych.
WCAG 2.1 są to standardy ustanowione przez międzynarodowe Konsorcjum WWW, które dotyczą dostępności treści internetowych dla osób niepełnosprawnych. Dostępność ta obejmuje różnego rodzaju niepełnosprawności takie jak: wzrokową, fizyczną, słuchową, językową, mowy, poznawczą, naukową, czy neurologiczną.

Wytyczne WCAG w znaczącym stopniu zwiększają użyteczność treści internetowych nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale też starszych, których umiejętności nauki zmieniają się wraz z wiekiem. Wersja WCAG 2.1 skupia się na poprawie obsługi nie tylko stron internetowych, ale też aplikacjach dedykowanych na urządzenia mobilne.

Wytyczne WCAG 2.1

WCAG 2.1 jest kompatybilne ze swoimi poprzednimi wersjami, oznacza to, że wszystkie wcześniejsze wytyczne wciąż obowiązują. Inaczej mówiąc, jeżeli strona jest zgodna z WCAG 2.1, to jest ona również zgodna na przykład z wersją WCAG 2.0. Poniżej przedstawiony został spis kryteriów, które musi spełnić strona internetowa, aby była ona dostępna dla każdego. Wytyczne te zostały podzielone na trzy etapy zgodności:

  • etap pierwszy A:
    • jednoznakowe skróty klawiaturowe – gdy dany element jest aktywowany jednoznakowym skrótem klawiszowym, to musi być stworzony mechanizm pozwalający na wyłączenie tego skrótu, lub jego zmianę na bardziej złożony. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć na przykład przypadkowego uruchomienia przycisku osobom korzystającym z technologii rozpoznawania mowy;
    • gesty dotykowe – strona, którą można obsłużyć za pomocą gestów, powinna wykorzystywać do tego celu nie więcej niż jednego pala, nie powinna też wymagać narysowania na ekranie określonej ścieżki;
    • rezygnacja ze wskazania – po przypadkowym dotknięciu jakiegoś elementu użytkownik musi mieć możliwość anulowania związanej z nim czynności;
    • etykieta w nazwie – zapisana w kodzie nazwa danego elementu interfejsu użytkownika powinna również zawierać etykietę, która następnie będzie wyświetlana na ekranie urządzenia, dzięki takiemu rozwiązaniu osoba korzystająca z rozpoznawania mowy ma ułatwioną obsługę strony;
    • aktywowanie ruchem – w przypadku gdy dana funkcja wymaga ruchu, to musi być ona również dostępna z poziomu interfejsu użytkownika;
  • etap drugi AA:
    • orientacja – treść strony nie jest ograniczona do jednego widoku oraz działania w jednej orientacji wyświetlania (poziomej lub pionowej), chyba że dana orientacja jest istotna dla wyświetlanych treści;
    • określenie pożądanej wartości – gdy tylko jest taka możliwość, to elementy wejściowe powinny być oznaczone w taki sposób, aby ich przeznaczenie było możliwe do określenia przez programy komputerowe;
    • dopasowanie do ekranu – gdy tylko jest taka możliwość, to prezentowana treść powinna być dostępna bez konieczności przewijania jej w jednym lub w dwóch wymiarach – poziomym, oraz pionowym nie tracąc przy tym informacji, czy funkcjonalności;
    • kontrast elementów nietekstowych – wizualna prezentacja zarówno elementów interfejsu użytkownika, oraz obiektów graficznych, musi mieć współczynnik kontrastu nie mniejszy niż 3:1 w stosunku do sąsiednich kolorów;
    • odstępy w tekście – treści, które są prezentowane na stronie, powinny umożliwiać edycję odstępów między wierszami, akapitami, słowami, a nawet literami;
    • treść spod kursora lub fokusa – w momencie, gdy dana treść staje się widoczna dopiero po najechaniu na nią kursorem lub focusem klawiatury, użytkownik powinien mieć możliwość szybkiego jej wyłączenia, jednak treść nie powinna znikać samoczynnie;
    • komunikaty o stronie – każdy komunikat na przykład o błędzie lub danej czynności powinien mieć odpowiednie oznaczenie programistyczne;
  • etap trzeci AAA:
    • określenie przeznaczenia – każdy komponent interfejsu użytkownika, ikon czy regionów musi dać się odczytać za pomocą programów komputerowych;
    • ostrzeżenie o limicie czasu – w przypadku gdy brak aktywności może spowodować utratę danych, to należy umieścić odpowiedni komunikat na stronie;
    • animacja po interakcji – gdy po interakcji ze stroną pojawia się animacja, która nie ma wpływu na obsługę strony lub zrozumienie treści na niej zawartej, to użytkownik powinien mieć możliwość jej wyłączenia, ponieważ niektóre animacje mogła powodować, chociażby bóle głowy, mdłości, a nawet ataki epilepsji;
    • rozmiar celu dotykowego – w przypadku gdy dany element może, lub powinien być obsługiwany poprzez jego dotknięcie, to musi on spełniać wymogi rozmiaru – min. 44 x 44 piksele CSS;
    • równoległe mechanizmy wprowadzania danych – strona musi mieć możliwość płynnego przechodzenia między mechanizmami w dowolnej chwili, przykładowo mechanizmami wejścia jest mysz, klawiatura, czy ekran dotykowy.

wcag wytyczne

 

Czy Twoja strona jest dostępna dla wszystkich – zalety z wdrożenia WCAG

Dzięki wytycznym WCAG treści internetowe są dostępne dla każdego. Oznacza to, że Twoja strona jest nie tylko przyjazna osobom niepełnosprawnym, ale też zyskuje wiele dodatkowych korzyści, którymi są:

  • uniknięcie oskarżeń o dyskryminację – a co za tym idzie uniknięcie skarg prawnych. Chyba żadna firma nie chce być kojarzona z oskarżeniami, a co gorsza procesami. Takie sytuacje mocno odbijają się na wizerunku firmy, a odbudowanie pozycji może być nie tylko czasochłonne, ale też trudne do osiągnięcia;
  • dotarcie do większej liczby odbiorców – każda osoba niezależnie od wieku i sprawności fizycznych ma swoje bariery. Kierowanie się wytycznymi, które są tworzone z myślą o osobach niepełnosprawnych, ułatwią również dostęp osobom starszym, oraz tym, które nie mają takiej płynności, czy łatwości w poruszaniu się w internecie;
  • budowanie dobrego PR – jest to niezwykle ważny aspekt działalności, w obecnych czasach, gdzie każdy może dodać opinię na temat firmy, strony, czy produktu pozytywny PR jest niezwykle ważny, aby odnieść sukces. Budowanie pozytywnej marki może trwać lata, a wystarczy czasem jedna zła opinia aby to popsuć. Dodatkowo osoby zdecydowanie chętniej wybierają firmy, które dbają o komfort swoich użytkowników, dzięki czemu są one częściej polecane;
  • poprawa SEO – strony, które są tworzone zgodnie ze standardami WCAG, są nie tylko bardziej użyteczne dla osób niepełnosprawnych. Są one również bardziej zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, czyli są wyżej pozycjonowane. Mimo że Google nie ujawnia swoich wytycznych dotyczących rankingu, to łatwo zauważyć, że w bardzo wielu przypadkach wytyczne SEO są spójne z wytycznymi dostępności do sieci. Inaczej mówiąc, strony internetowe tworzone z wytycznymi WCAG mają o wiele mniejszy współczynnik odrzuceń;
  • kody lepszej jakości – budując stronę lub aplikację zgodną z wytycznymi WCAG, automatycznie poprawia się jakość kodów, co w praktyce oznacza lepszy interfejs dla użytkownika, mniejszy czas ładowania strony, czy mniej błędów, a w przyszłości mniej poprawek.

 

Więcej informacji znajdziesz na stronie https://ttpsc.com/pl/wcag/