Cukrzyca – jak z nią żyć?

Jak alarmują specjaliści, cukrzycę diagnozuje się coraz częściej – niektórzy nazywają ją już „epidemią XXI wieku”. Wobec tego faktu jednym z najczęściej pojawiających się pytań odnośnie cukrzycy brzmi – jak z nią żyć?

Życie z tą poważną chorobą nie jest łatwe. Z jednej strony chodzi o uprzykrzające funkcjonowanie dolegliwości, z drugiej – o konieczność wprowadzenia pewnych poważnym zmian w codzienności. Jednak dla samego siebie warto włożyć nieco więcej wysiłku w dbanie o zdrowie na przekór cukrzycy. Albo przekonać do tego seniora.

Aktywność fizyczna a cukrzyca?

Powszechne jest niestety przekonanie, że w związku ze zdiagnozowaniem cukrzycy można sobie „odpuścić” ćwiczenia fizyczne. Z jednej strony jest to zrozumiałe –chorzy na skutek procesów dziejących się w ich organizmie mają prawo czuć się zwyczajnie osłabieni, zagraża im spadek koordynacji ruchowej oraz zmniejsza się siła i napięcie mięśni. Z drugiej strony – przemyślany system ćwiczeń skonsultowany z lekarzem prowadzącym jest bardzo wskazany dla osoby chorej. Jak bowiem twierdzą specjaliści, to właśnie aktywność fizyczna pozwala na sprawne funkcjonowanie i ułatwia leczenie cukrzycy.

Jakie dokładnie korzyści wiążą się z aktywnością fizyczną? Otóż przede wszystkim mówimy tu o bardziej wydajnym i równomiernym „dysponowaniu” cukrem przez organizm, co skutecznie zmniejsza zapotrzebowanie na leki. Ponadto, osoby chore, które regularnie ćwiczą, są mnie narażone na ewentualne zaburzeniu ze strony układu sercowo – naczyniowego. A te, jak wiadomo, są częstym powikłaniem cukrzycy właśnie. Dodajmy ponadto, że u osób traktujących poważnie potrzebę aktywności fizycznej zmniejsza się ryzyko otyłości, poprawia sprawność i samopoczucie. Warto być aktywnym cukrzykiem, po prostu.

Jak przekonać seniora do ćwiczeń?

Jak jednak zmusić siebie samego albo seniora do tego, aby podjąć ćwiczenia? Cóż, gdy chodzi o nas samych, potrzeba nam właściwej motywacji. Przede wszystkim warto wybrać aktywność, którą zwyczajnie polubimy – jeśli ktoś nie cierpi biegać czy gimnastykować się, to może lepiej wybrać basen, nordicwalking czy tenis albo taniec.

W przypadku prób przekonania osób starszych, tj. zwykle rodziców, kwestia ta robi się znacznie trudniejsza, ale warto próbować. Przede wszystkim warto wyjaśnić seniorowi, że aktywność nie oznacza zagrożenia (starsze osoby często się tego obawiają) i nie musi oznaczać szaleńczego biegu o szóstej rano! Wręcz przeciwnie – wyjdźmy z inicjatywą i zacznijmy od zabierania mamy czy taty co drugi dzień na długi spacer. Stopniowo może bliska nam osoba da się przekonać do pływania, tańca czy innej aktywności.

W proces uświadamiania seniora o korzyściach z tego płynących warto też zaangażować lekarza. Pamiętajmy, że słowo od specjalisty jest dla wielu starszych osób na wagę złota, więc jeśli lekarz stwierdzi, że przyda się „popływać”, to mama czy babcia z większą ochotę uda się na basen. A z czasem sama zacznie zauważać korzyści płynące z takiej właśnie aktywności.

Słuchmed opinia