Agroturystyka i dywersyfikacja działalności agroturystycznej

Agroturystyka i dywersyfikacja działalności agroturystycznejAgroturystyka i dywersyfikacja działalności agroturystycznej

Może na początku – co to jest dywersyfikacja, ponieważ nie każdy musi znać ten termin? W skrócie jest to różnicowanie oferty na przykład produktowej. Toteż w wypadku dobrze prosperującej agroturystyki mamy najczęściej do czynienia z szerokim pakietem produktowym. Nie jest to zatem tylko baza noclegowa i posiłki ale coraz częściej oferta rozrywkowa, rekreacyjna, edukacyjna, oświatowa, nawet terapeutyczna.

Te czasy już minęły

To prawda, bowiem te gospodarstwa agroturystyczne, które przetrwały co najmniej kilka lat i stanowią podstawowe źródło dochodów właścicieli, mają już na ogół grupy tak zwanych „klientów lojalnościowych”, którzy w te miejsca systematycznie wracają. Przykładem mogą być niektóre gospodarstwa agroturystyczne w warmińsko-mazurskim lub mazowieckim.

Co może być atutem skłaniającym do ponownych odwiedzin takiego miejsca? Rzecz jasna, nierzadko ważnym argumentem jest atrakcyjne otoczenia geograficzno-przyrodnicze. Mimo to dzisiejszy klient agroturystyki nie wróci do takiego miejsca jeśli nie będzie miał wygodnego noclegu, na dodatek z łazienką w swoim pokoju. Minęły czas wspólnych łazienek w korytarzu.

Również klient wraca do gospodarstwa, kiedy ma możliwości (i wybór) zagospodarowania wolnego czasu również ewentualnie swoim dzieciom. Jednakowoż warto jest mieć na uwadze i to, że klient nie lubi na ogół natręctwa, choćby gospodarza, który by narzucał na każdym kroku swoją obecność lub skłaniał do uczestnictwa w konkretnym działaniu.

Agroturystyka to wolność wyboru przez klienta. Dlatego dobrze jest kiedy gospodarze mają w zanadrzu kilka propozycji, choćby wycieczki, jazdę konną lub dla dzieci dogoterapię.

Jak to się robi?

Pytanie może nieco ironiczne, bowiem tu wiele zależy od wyobraźni gospodarza i nie zawsze wiążą się dywersyfikacją oferty duże koszty. Natomiast są przedsięwzięcia praktykowane przez właścicieli gospodarstw agroturystycznych, które wymagają niemałych wydatków, choćby kupno wozu lub konia pod siodło. Popularne są ścieżki edukacyjne ilustrowane atrakcyjnymi graficznie planszami. Tu możliwe jest pozyskanie środków zewnętrznych od samorządów, zarówno lokalnych, jak i wojewódzkich. Co pewien czas pojawiają się programy finansujące pomysły ekologiczne.

Bywają środki przeznaczone na działania grupowe, na przykład w ramach stowarzyszenia wiejskiego. Przemyślane urozmaicenie pakietu usług agroturystycznych zawsze się opłaci, ponieważ w przeciwieństwie do pierwszych lat nowego tysiąclecia klient gospodarstwa zdecydowanie się zmienił w aspekcie wymagań.

Artykuł napisany przy wsparciu gospodarstwa agroturystycznego http://www.konstantow.pl/